فلسفه جنگ در مکتب امام خمینی(ره)؛ علل و ضرورتها
نویسندگان
چکیده
در مکتب امام خمینی(ره) نیز همچون سایر مکاتب دیگر، شناخت انسان و سرشت او، نقطه عزیمت تبیین علل و ضرورتهای جنگ است. در این مکتب، برخلاف رئالیسم که از انسان، حیوانی ذاتاً شرور و یا لیبرالیسم، که او را موجودی ذاتاً صلحجو و خیرخواه تصویر مینماید؛ با معرفتی بدیل از سرشت انسان، بر همزمانی دو استعداد مذکور در نهاد انسان تأکید و انسان را میدان جنگ همیشگی میان جنود نفس در مقامات مختلف آن تعریف میکند. در این مکتب، علت اصلی جنگ در سطح انسانشناسی، کشش و میل سیریناپذیر هر یک از دو جنود در به انقیاد کشاندن و سلطه بر دیگری تبیین میشود که پیروزی جنود رحمانی بر جنود شیطانی، انسان را به امنیت حقیقی که کمال و سعادت است و تفوق جنود شر و شیطانی بر جنود خیر و رحمانی، انسان را به شقاوت که اوج ناامنی است، میرساند. چنین تبیینی از فلسفه و ضرورت جنگ، از سطح انسانشناسی، عیناً به سطح اجتماعات انسانی و طبیعت تعمیم داده میشود و لذا- علیرغم تأکید بر صلح عادلانه - با فرض وجود تقابل و تعارضِ ذاتی میان حق و باطل، بر اصالت جهاد و ضرورت همیشگی آن تصریح میشود. علل و ضرورتهای جنگ از منظر امام خمینی(ره) و چگونگی رابطه میان جنگ و صلح در نگاه ایشان، مهمترین سوالاتی است که در قالب فلسفه جنگ در مکتب امام خمینی(ره) با روش اسنادی و توصیف و تحلیل متن، مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.
منابع مشابه
سرشت انسان و چرایی جنگ در مکتب امام خمینی (ره)
مروری بر همۀ مکاتب امنیتی و نیز نظریات جریان اصلی در روابط بینالملل بهوضوح مؤید آن است که شالودۀ تمامی آنها بر درکی فلسفی از سرشت انسان بنا شده و سپس در مقام مفروض برای نظریات معطوف تجلی یافته است. در مکتب امام خمینی (ره) با تعریفی بدیل از سرشت انسان، علت اصلی جنگ در سطح انسانشناسی،کشش و میل سیریناپذیر هر یک از دو جنود خیر و شر در به انقیاد کشاندن و سلطه بر دیگری تبیین میشود که پیروزی جنود...
متن کاملپیشگامان مکتب جمال در عرفان و فلسفه اسلامی
هر انسانی ، راهی را برای رسیدن به خدا برمیگزیند، یکی راه دین، یکی راه اخلاق، یکی از راه عبادت، یکی از راه تعقل؛ اما به شهادت دل، کوتاهترین راه برای رسیدن به خدا، راه عشق است. و این راه مکتب جمال است. مکتب جمال، از قرن سوم هجری به طور رسمی در عرفان اسلامی ظهور یافته و شخصیتهای بزرگی نیز بدان معتقد و پایبند بودهاند این مکتب، عالم را زیبا میداند، فلسفه و هدف خلقت را در زیبایی میجوید و انسان ر...
متن کاملمظاهر عالم هورقلیا در فلسفه ی اشراق و مکتب شیخیه
در تعریف لغوی واژهی هورقلیا اگرچه آرای متنوّعی در باب یونانی، سریانی و عبری بودن آن وجود دارد، میتوان دقیقترین تعریف را «خورکلپا» به معنای جسم خورشیدی دانست که ریشه در فرهنگ و زبان ایران باستان دارد. در جهانشناسی حکمت اشراق، عالم هورقلیا را میتوان با عالم صور معلقه، اشباح مجردّه، عالم مثال و عالم خیال منفصل یکی دانست. ضمن آنکه در مکتب شیخیه، با توجه به رویکرد کلامی آن مکتب، عالم ملکوت نیز م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه دفاع مقدسISSN
دوره 2
شماره 7 2013
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023